15 november 2012

Infografik - Visualisera mera!

Infografik, eller informationsgrafik, har fått ett rejält uppsving i media de senaste åren och en genomarbetad och snyggt presenterad infografik är ett effektivt sätt att presentera mängder med fakta och statistik på ett övertygande sätt.

Bra infografik kombinerar diagram, statistik, tidslinjer, bild, text och ikoner på ett estetiskt och grafiskt tilltalande sätt. Se t.ex. jämförelsen mellan Encyklopedia Braittanica och Wikipedia här nedan.

The End of an Era, statista, CC-BY
I det här fallet tjänar infografiken som ett synnerligen effektivt sätt att visa på skillnaderna mellan de två informationskällorna. Att få samma information i ren textform hade inte haft samma genomslag, något man märker på dagstidningarnas ökade användning av metoden. Man ska som alltid ha i åtanke att infografik oftast skapas med ett mål för ögonen, man har en poäng man vill förmedla, må den vara politisk eller annan, och denna kombination av olika presentations- och informationsformer är ett starkt medel.

Infografiken nedan av okänd skapare sätter på ett roligt sätt fingret på en del av den inbyggda problematiken i mediet


Diagrams Rule: A Satirical Look at Infographics
Källa

Att skapa infografik i skolan är ett roligt sätt att variera presentationsformerna. Man kan antingen göra det med mer klassiska skolverktyg som papper, penna och sax alternativt göra sina diagram och statistik i Excel eller Keynote och exportera den till Word eller Pages och göra den grafiska utformningen där. Det öppnar upp för många intressanta diskussioner kring hur statistik i olika former kan användas och manipuleras för att presentera ett budskap.


Hur gör man en bra infografik? Några framstående svenska grafiker delar med sig av sina bästa tips.

Exempel som visar på ett flertal olika sätt att använda mediet hittar man på visualys sammanställning över 20 bra infografik-exempel från 2011.

Skapa din egen infografik över ditt Facebook- eller Twitterkonto med dessa verktyg. Ett kul sätt att komma igång! 

Visual.ly samlar i skrivande stund över 24 000 olika infografik-exempel, här går det att hitta mängder med matnyttigt att använda i undervisningen.















Filmer från workshopen på Smygeskolan

I förra veckan var vi ute på Sveriges sydligaste skola, Smygeskolan. Ämnet för dagen var iPad och som vanligt lät vi deltagarna göra största delen av jobbet. Ola visade kortfattat hur man på ett enkelt sätt kan redigera film med en iPad och sedan satte lärarna igång. Tiden var förvisso rätt knapp, men samtliga lyckades trots detta knåpa ihop en liten film. Det blev hela tio små trevliga kortfilmer till slut.
Unfinished sympathy, AV-Media, CC-BY-SA

Att göra film med en iPad är enkelt. Inga sladdar, mikrofonutrustning eller dunkla redigeringsrum här inte!  Man har ju tillgång till fotokamera, filmkamera, musik, ljudeffekter, mikrofon och redigeringsutrustning i en och samma manick.




Vi tog oss friheten att lägga ut filmerna på YouTube, så att även ni, kära bloggläsare, ska kunna titta på dem. Här är resultaten:



"Djur i bild"

"Smygeskolans konstverk"

"The Big Five"

"Smygeskolans fågellik"


"Skolgården på Smyg"


"Instrumenten"

"Höst på Smygeskolan"

"Hi, year one!"

"FN-vecka med Smygeskolans tvåor"

"Böcker"



Stort tack till Smygeskolans pedagoger för en trevlig eftermiddag !

/Ola & Jonatan

iPad Användarhandbok

Du vet väl att det medföljer en användarhandbok till iPad? Du hittar den genom att:


Öppna webbläsaren Safari
Klicka på Bokmärkes-knappen och sedan på "iPad Användarhandbok"

Voila! Här finns allt och lite till som du behöver för att använda din iPad

14 november 2012

Viktig information om SLI

Från och med den 1/1 2013 kommer Trelleborgs bokningssystem för film och teknik och tjänst för strömmande media, SLI, att uppdateras. Uppdateringen kommer innebära ett ansiktslyft för utseendet men framförallt en förbättrad sökfunktion och en bättre överskådlighet. Det kommer också finnas en del nya funktioner som ska underlätta användandet, t.ex. möjligheten att spara favoritfilmer och en förenklad elevhantering. "Gamla" SLI finns kvar och fungerar som vanligt fram till den 1/1 2013 och du loggar in med dina gamla uppgifter.

Nya SLI är i så kallad beta-version vilket innebär att allt inte riktigt är färdigt än, men det mesta fungerar som det ska. Du hittar nya SLI här om du vill prova tjänsten.

Du som användare kommer behöva att registrera dig på nytt vilket är en enkel process. Detta kan man göra redan nu om man vill vara ute i god tid. Se dokumentet nedan för hjälp.

Hur registrerar man sig på nya SLI (PDF-document, 1,0 MB)

Vi kommer att göra nya manualer och guider för att underlätta för er, men eftersom allting inte riktigt är färdigt på SLI än så avvaktar vi lite. Följ oss här, på vår facebook eller på vår webb för mer information.

Har ni frågor eller problem så hör av er!

12 november 2012

Svenskarna och Internet - Statistik och infografik

Down by the river, AV-Media, CC-BY-SA

Stiftelsen .Se har släppt sin årliga rapport Svenskarna och Internet [PDF] som är spännande läsning för oss som jobbar inom skolvärlden. Vi kan bl.a. läsa att:
En tydlig tendens i rapporten Svenskarna och Internet 2012 är att Internetanvändningen fortsätter gå nedåt i åldrarna. Den största ökningen står skolbarn i låg- och mellanstadiet för, men även hälften av alla treåringar och två av fem tvååringar använder sig av Internet. Det blir också allt vanligare att koppla upp sig via smarta telefoner och surfplattor. På två år har ytterligare en tredjedel av svenska folket skaffat sig tillgång till mobilt Internet. Nu har fler än varannan svensk en uppkopplad mobil. 
Många barn och ungdomar har konstant tillgång till Internet i sina telefoner och därigenom tillgång till verktyg och resurser vi inte kunde drömma om för bara tio år sedan. Vad gör det med skolan? Hur behöver vi anpassa oss till det förändrade medieklimatet när allt läraren säger på en handvändning går att slå upp på Wikipedia?

Ju mer lärplattor och datorer vi har ute i skolan desto mer förändras lärarens roll. Frågor om källkritik, informationssökning och redovisningsformer blir viktiga att diskutera och förhålla sig till. Vi på AV-Media hjälper gärna i dessa frågor som rör användningen av teknik i skolan.

På  Statens Medieråds sida Mediebarn som jobbar med säker Internetanvändning bland barn och unga kan vi läsa att 54 % av barnen mellan två och fem år använder Internet på sin fritid. I nästa åldersspann, fem-nio, har procentsatsen ökat till 95 %!

Det är således viktigt att vuxna och pedagoger också behärskar nätet och alla dess tjänster och resurser som där döljer sig.

Är man intresserad av vad barnen i de olika ålderskategorierna gör på nätet rekommenderas att man går in på sidan och läser. Vad gör barnen på nätet som är så spännande och hur kan vi överföra och inkorporera dessa aktiviteter i skolan? Christina Löfving som ligger bakom den mycket uppskattade och spännande bloggen itmamman.se har skrivit en mycket läsvärd bok som heter
Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen - Så skapar vi en relevant skola utifrån LGR11 som varmt rekommenderas.

Christina fokuserar i boken mycket på att elevernas kreativa kraft kommer fram när de använder datorer och spelar spel:
Att läsa, spela dataspel och vara på internet där ungdomarna tvingas lita på och använda sin språkliga förmåga ger mycket bättre resultat än om de bara tittar på film eller lyssnar på musik. Att producera är viktigare än att konsumera. (Christina Löfving 2012, sid 32, min kursivering)

Tekniksidan Pingdom har ställt samman internetstatistiken från .Se i en grafiskt enkelt överblickbar infografik. Titta gärna på den tillsammans med era elever och diskutera och fundera på vad dessa siffror egentligen innebär för Sverige, skolan och de själva. 



Grundläggande genomgång av iPad

Skärmdump, AV-Media, CC-BY

9 november 2012

Alla filmers filmhandledning - för alla år

Hiking on the bike, Kalexandersson, (CC-BY-NC-SA 2.0)



Svenska filminstitutet, SFI, lanserar nu en filmhandledning för alla filmer som de inte gjort filmhandledningar till. Målgruppen är årskurs 1 till gymnasiet (!) och den ska alltså fungera till alla filmer. Kan detta verkligen fungera? Avgör själv genom att läsa handledningen här.

2 november 2012

iPadgenomgång för förskolan

Two Headed Dog, AV-Media, CC-BY-SA 
I måndags hade AV-Media nöjet att föreläsa och förevisa läsplattans, iPadens, funktioner i hörsalen på Vannhögsskolan för drygt 80 förskollärare. I Trelleborgs kommun gör man för närvarande en stor satsning på att införa iPads i förskolan som ett verktyg för dokumentation och alternativ pedagogik. I skrivandets stund har flera hundra läsplattor redan gått ut till förskolorna och vi på AV-Media har varit behjälpliga i att visa hur de fungerar och vilka pedagogiska användningsområden som finns.




Vi lät en iPad stå och ta ett foto varannan sekund längst bak på scenen, vilket kallas för Time lapse, och sedan redigerade vi filmen samt lade upp den på YouTube. Hela redigerings-arbetet gjordes på läsplattan och  vi använde apparna I Can Animate och Pinnacle. Resultatet kan ni beskåda nedan.





Läsplattan iPad och dess grundläggande funktioner

Inledningsvis gick vi igenom läsplattans grundläggande funktioner. Pedagog Stockholm har satt samman ett antal enkla videoguider som hjälper dig komma igång med din iPad. Om du undrar vad en iPad är kan klicka här för en genomgång.  För att se hela videon, som går igenom de grundläggande funktionerna, kan du klicka här. Annars kan du välja ett avsnitt i listan nedan:


iPad på webben

Ett bra sätt att hitta bra appar till läsplattan är att ta del av andra pedagogers erfarenheter. Om man googlar exempelvis "iPad i förskolan" får man i dagsläget över 16000 träffar, vilket kan kännas som väldigt mycket. Dock är det ofta samma appar som nagelfars och rekommenderas. Vi har ett par favoritsidor och bloggar som vi gärna delar med oss:

  • Skolappar.nu - Ystad kommuns webbsida, där du kan filtrera efter målgrupp, ämne med mera. Även kopplingar till skolans styrdokument finns med och gott om förslag till användningsområden.
  • Förskolepadda - blogg som riktar sig till förskolan. Här finns tips på appar, användningsområden, svar på frågor och mycket annat.
  • iPadpedagogen - handledningar och lektionstips.
  • Föreläsning i tre delar av Anders Carlsson, utvecklingsledare IKT Majorna/Linné, på Eventet Torghandel som anordnades av Center För Skolutveckling i Göteborg:

Listan skulle kunna fortsätta ett bra tag till och vi kommer framöver att fortsätta skriva inlägg om bloggar och nätresurser som har med iPad att göra. Håll dig uppdaterad genom att besöka bloggen då och då. Du kan också gilla AV-Media på facebook, där du får en notis varje gång vi publicerar något på bloggen.

Christina och Annas tips på appar

Christina Nilsson och Anna Gudmundsson från Skoldatateket rekommenderade appar, som kan användas i förskolan. Här följer en lista över de appar som visades:

Anna&Christina, AV-Media, CC-BY-SA




Till våren kommer vi att anordna app-knytkonferenser, där ni pedagoger kan utbyta erfarenheter kring hur man kan arbeta med olika appar. Håll utkick här på bloggen, hemsidan eller på facebook.

Tack för en trevlig förmiddag och hör gärna av er med tips på appar eller nätresurser.