19 december 2012

Animering med iPad på Kattebäck

Kattebäcksskolan organiserade elevens val för sina elever under vecka 48 och en av aktiviteterna var animering med iPads. AV-Media var där och hjälpte till med tekniken och dramaturgin. 


TheHouseJackBuilt, AV-Media, CC-BY-SA
Att animera betyder ju att "levandegöra" och det var precis vad eleverna gjorde. Döda ting som legobitar, lera, pappersgubbar och annat får liv genom en teknik som går under namnet "stop-motion", stilla-rörelse. Vilket innebär att man tar ett foto av det man vill göra levande och sedan flyttas det lite, varpå man ånyo tar ett foto. 

Man kan sammanfatta filmarbetet med fotografera, flytta, fotografera, flytta, fotografera, flytta, fotografera, flytta, fotografera, flytta, fotografera, flytta, etc...

Fota-Flytta, AV-Media, CC-BY-SA

Med tanke på att en sekunds film normalt innehåller ungefär 25 bilder, så blir en hel del av fotografera-flyttandet...










Eleverna (årskurs 3 - 5) var organiserade i grupper om 2-3 och fick följande upplägg:
Collage, AV-Media CC-BY-SA
  1. Börja med en idé - vilken som helst - som ni kompromissar fram i gruppen.
  2. Denna idé ska sedan "pitchas" - alltså berättas kortfattat så att andra kan få ta del av den.
  3. När pitchen är godkänd inom gruppen och av en pedagog är det dags att skriva bildmanus - storyboard.
  4. Utifrån storyboarden samlar gruppen sedan in rekvisita och bygger gubbar, kulisser och annat.
  5. Fotografera, flytta, fotografera, flytta, fotografera, flytta, fotografera, flytta, fotografera, flytta, fotografera, flytta - tills alla scener är klara.
  6. Redigera ihop scenerna med berättarröster, repliker, ljudeffekter, texter i ett filmredigeringsprogram i paddan (vi använde Pinnacle Studio).
  7. Filmpremiär (se nedan).
  8. Utvärdering (se nedan).

Champagne Supernova, AV-Media CC-BY-SA













Vi har bäddat in samtliga filmer som producerades i spellistan nedan.





Vad man bör tänka på när man animerar med iPad (enligt eleverna):

1.      Var inte girig när du ska få iPaden.
2.      Göra gubbar som kan stå upp
3.      Man ska inte tjafsa om saker
4.      Testa hela tiden
5.      Ha ett bra samarbete
6.      Gör alltid en storyboard
7.      Använder man musik måste man skriva var den kommer ifrån
8.      Bygg innan du fotograferar och filmar
9.      Flytta inte figuren för långt eller för kort när du fotograferar
10.  Ha inte handen i vägen när du fotograferar
11.  Ha inte för lite bilder, minst 80
12.  Häng inte på bordet under tiden man fotograferar, då kan bordet röra på sig
13.  Låt iPaden stå still när du fotograferar
14.  Planera och diskutera
15.  Se till att ni har allt material



Som pedagoger har vi inget som helst att tillägga efter att ha presenterat denna lista!

6 december 2012

Vanja och Ville på Fågelbäcksskolan

AV-Media blev inbjudna till Fågelbäcksskolan för att hjälpa två klasser i årskurs sju att skapa små filmer baserade på Mats Wahls bok Vanja och Ville och delta i en utlyst filmtävling. Tyvärr vann ingen av grupperna men det var en väldigt rolig och lärorik process att gå från filmidé till storyboard till färdig film. Lite musikskapande hanns också med.

Vi använde lärplattor genom hela processen, något som underlättar väldigt då man slipper sladdar och mycket av den tröttsamma filhanteringen och konverteringen som annars ofta uppstår. De tekniska genomgångarna av hur programmet fungerade tog kanske 20 minuter och sen var eleverna igång! Vi jobbade med apparna Pinnacle Studio och gjorde musik i Garageband.

Det vinnande bidraget hittar du här och trelleborgselevernas fina filmer hittar du nedan. Se dem gärna och imponeras över hur mycket de fått gjort under några timmars filmande och redigerande.







AV-Media Trelleborg tackar för att vi fick delta, det var väldigt roligt och lärorikt!