15 februari 2013

Grundläggande blogginlägg om iPad

Paranoid Android, AV-Media, CC-BY-SA

Som komplement och återkoppling till kursen Grundläggande genomgång av iPad har vi sammanställt några av våra favoritsidor, filmer och dokument som finns tillgängliga på webben. 

Har du kollegor som inte fått plats eller missat våra kurser, så kan en hänvisning till detta blogginlägg kanske vara något för dem.





Kom igång med din iPad

Pedagog Stockholm har satt samman en bra instruktionsfilm som på ett enkelt sätt visar hur du kommer igång med din iPad och beskriver de grundläggande funktionerna.




 Vi har även gjort en spellista med 6 filmer nedan och innehållet ser ut enligt följande:



  1. Vad är en iPad?
  2. Hantera kameran?
  3. iPad som skrivverktyg
  4. Fridas appar: Del 1 Appar för elever i behov av särskilt stöd
  5. Fridas appar: Del 2 Appar för skolan
  6. Fridas appar: Del 3 Att skriva sig till läsning



Användarhandbok till iPad

I din iPad finns det en användarhandbok, men du måste vara uppkopplad mot Internet för att komma åt den. Så här gör du för att hitta den.



  1. Öppna appen "Safari"
  2. Klicka på symbolen som ser ut som en bok bredvid adressfältet.
  3. Längst ner i listan "Bokmärken" finns "iPad Användarhandbok"







Resurser

Nedan finner du några av våra favoritresurser på nätet om iPad i för- och grundskola. Många av sidorna tipsar i sin tur vidare till andra bra bloggar och resurser.

14 februari 2013

Nya kurstillfällen på AV-Media

Elvis Costello, AV-Media, CC-BY-SA
Vårens kursutbud visade sig vara väldigt populärt och många kurser blev snabbt fullbokade. Roligt! Vi har valt att lägga in nya tider på de kurser som var mest populära så du som inte fick plats har nu en ny chans. Det finns ju också som vanligt möjligheten att vi kommer ut till er och håller kurs för er och ert arbetslag, kontakta oss så hittar vi någon tid som fungerar.

Har ni kursönskemål om något som faller inom ramarna för media, film och IKT? Hör av er så ser vi vad vi kan erbjuda!


Grundläggande genomgång av iPad

Har du eller din avdelning fått en iPad? Vill du ha en genomgång av de grundläggande funktionerna och se vilka möjligheter som finns att använda den som ett pedagogiskt verktyg? Då kanske detta är något för dig!
Vi går lugnt och tydligt igenom iPadens funktioner och tar dessutom med ett antal extra iPads, så att alla får möjlighet att prova själva. Naturligtvis kommer en stor del av tiden användas till att svara på era frågor.
Kurstillfälle:
  • Måndag 18 mars klockan 15:00 - 17:00
Sal: A105 på Söderslättsgymnasiet
Anmälningsformulär
  • Måndag 8 april klockan 15:00 - 17:00
Sal: A105 på Söderslättsgymnasiet
Anmälningsformulär

Upphovsrätt, Creative Commons och digitala resurser

Tycker du det är svårt att veta vilka bilder och musik du får använda i din undervisning eller har svårt att svara på elevernas frågor kring upphovsrätt? Vi förklarar hur upphovsrätten fungerar i skolan, vad du och dina elever får och inte får göra. Vi visar också på Creative Commons, dvs. "fria" webbresurser samt ger tips på hur man kan hitta fritt och användbart material att använda i skolan.
Kurstillfälle:
  • Tisdag 30 april, 15:00-16:30
Sal: A105 på Söderslättsgymnasiet
Anmälningsformulär

Filma och dokumentera med iPad

Att filma och fotografera med en iPad är enkelt och smidigt, men att redigera ihop filmer och bilder med ljud, text och övergångar är kanske inte lika självklart.
Vi går grundligt igenom hur man med fördel kan använda en iPad till att göra allt detta. Dessutom visar vi hur man kan sprida filmen vidare till en PC, ett USB-minne eller direkt på webben.
Du behöver inte ha några speciella förkunskaper, men det är bra om du har använt en iPad eller iPhone tidigare. I vilket fall som helst kommer du att bli imponerad över hur bra din film blev! Har du ingen iPad får du låna en av oss.
Kurstillfälle:
  • Måndag 25 mars klockan 15:00 - 17:00
Sal: A105 på Söderslättsgymnasiet
Anmälningsformulär
  • Torsdag 2 maj klockan 15:00 - 17:00
Sal: A105 på Söderslättsgymnasiet
Anmälningsformulär


8 februari 2013

Toy Story "på riktigt"

Vad gör man om man har väldigt mycket tid, energi och tålamod men inte så mycket pengar och vill återskapa sin animerade favoritfilm med dockor och skådespelare? Om man heter Jonasson Pauley och Jesse Perrotta så lägger man två år och 1000 dollar på att omsorgsfullt återskapa hela filmen Toy Story med dockor, fisklinor och inhyrda syskon och vänner.

Som ett exempel på vad lite kreativitet och tålamod kan skapa är det ett mästerverk. Visa gärna delar ur den som inspiration om ni ska genomföra något filmprojekt i klassen. Se trailern nedan.


Egentligen äger ju produktionsbolagen Disney och Pixar rättigheterna till allt som har med filmen att göra men i det här fallet verkar de anställda mest blivit smickrade och än så länge har inga rättsliga åtgärder vidtagits.

Läs mer om skaparna och projektet

En snygg jämförelse scen-för-scen mellan originalet och kopian hittar du här.

7 februari 2013

Näthatet och de demokratiska spelreglerna

Hur får man uttrycka sig till sina medmänniskor? Hur genomför man en diskussion? Hur uttrycker man att man inte håller med någon om något? Hur påverkar Internet och dess möjligheter till anonymitet diskussionstonen? Varför är kvinnor mer utsatta för hot och kränkningar på nätet än män?

Detta är svåra, men viktiga och relevanta frågor att beakta och ta upp till diskussion ute i våra skolor. En stor del av våra ungdomar vistas dagligen i sociala miljöer på Internet. Facebook, Instagram, Twitter, Tumblr är en del av vardagen för många och utgör en förhållandevis stor del av ungdomars identitetsskapande.

En bra ingång till ämnet är att gemensamt i klassen se veckans Uppdrag Granskning om näthatet mot kvinnor som jobbar inom media. Att visa SVT Play i klassrummet är tillåtet enligt svensk upphovsrätt, bör kanske tilläggas.

Du hittar programmet här.

Så här står det i SVT Plays programinformation om det aktuella avsnittet:
"Del 4 av 18. Nätet svämmar över av sexuella trakasserier och dödshot. Uppdrag granskning konfronterar männen som näthatar kvinnor. I programmet delar en rad kvinnor med sig av sina erfarenheter och läser upp en del av det hat som de själva fått genom åren. De är journalister, författare, bloggare och debattörer. Men vi konfronterar också några av näthatarna - varför önskar en man att en ung tjej ska bli våldtagen på grund av ett inlägg på facebook?"


Programmet föregicks av en trailer på YouTube där de medverkande läste upp utdrag av brev som skickats till dem. Kommentatorsfältet under videon på YouTube fick dock stängas på grund av de kränkande tillmäle som där förekom... I många av de sociala forum som vi nämnde ovan var såväl videon som Uppdrag Granskning heta ämnen under veckan. Sök på hashataggar som #UG och #näthat på Twitter, så förstår du vad vi menar.


Relaterad läsning