27 mars 2013

Geocaching med iPad

Duckie and the cache kid av ghbrett CC-BY-NC-SA
Måndagen den 18 mars fick AV-Media förtroendet att hålla kurs i Geocaching för fritidspedagogerna på Lillevångsskolan. Efter en genomgång av vad Geocaching är och hur man kan använda iPads för att hitta skatter skickades pedagogerna ut i ett snålblåsigt och kallt Trelleborg för att med iPad och dess karta, kompass och appen Geocaching hitta skatter. De fick i uppdrag att hitta en skatt och hade lite mer än en timme på sig. Den första gruppen kom tillbaka med rosiga kinder efter 45 minuter och hade hittat tre stycken. Imponerande! Vi fick också klart för oss att iPaden fungerar utmärkt att använda som Geocaching-verktyg (om det inte regnar då förstås).

Vad är då Geocaching?
Geocaching är en modern och världsomspännande variant av skattjakt utomhus som härstammar från USA. Utövaren söker med hjälp av en GPS-mottagare efter skatter (så kallade cacher), vars koordinater är utlagda på Internet.  En cache består av en behållare, som helst ska vara gömd på ett sådant sätt att en geocachare kan hitta den, medan en person som inte letar inte ska råka snubbla över den. Själva cachen kan innehålla små leksaksfigurer eller dylikt som man kan ta med hem, grundregeln är dock att tar man något så lämnar man något annat.

Vad behöver man?
Det är enkelt att komma igång och du behöver i princip bara ha en GPS-mottagare (iPad eller annan typ av platta fungerar alldeles utmärkt), kläder efter väder och upptäckarlust. Du behöver dock också hitta koordinaterna till en cache att leta efter.


Hitta cacher
Den största samlingen cacher hittar man på sidan www.geocaching.com där du behöver registrera ett konto och sen är det bara att hitta en cache att leta efter. För att kunna exportera koordinaterna till en GPS-mottagare behöver du dock vara premium-medlem vilket kostar pengar.

Ett lättare sätt är att använda en iPad och Geocaching-appen (kostar 75 kronor på App store) och hur man kan använda den har vi satt samman en enkel guide i pdf-format i.

Om man inte vill registrera sig på Geocaching.com och leta cacher som andra har lagt ut utan kanske gömma något på skolgården eller i närmiljön och leta med iPaden går det lika bra det. Vi har satt samman en guide till appen Free GPS om hur den fungerar. Ska man göra detta ska man vara medveten att man tappar kontakten till kartor och man får navigera med endast en GPS om man inte har tillgång till trådlöst Internet, och det har oftast inte utanför skolans väggar. Det finns två lösningar på detta problem:
  • Använda en iPad med 3G-kort i
  • Dela Internet från en smart phone till en platta, en funktion de flesta moderna telefoner har. Man ska dock vara säker på att man har ett abonnemang med fri surf, annars kan det bli dyrt för abbonemangsinnehavaren.

                           NTR23 Travelbug av ntr23 CC-BY-NC-SA

Trackables
Travel bugs är så kallade trackables, spårbara föremål som reser mellan platser. Dessa har en "dog tag" med id-kod som man registrerar på webbsidan och man kan sen följa dess resa genom världen!


Resurser och guider




26 mars 2013

Återkoppling fortbildningsdag för pedagoger i särskolan

Annas Appar, AV-Media, CC-BY-SA

Den 19 mars var AV-Media och Skoldatateket inbjudna att hålla korta föreläsningar för pedagoger som jobbar inom särskolan på deras fortbildningsdag. Dagens innehåll kretsade kring iPads och dess förtjänster som pedagogiska verktyg.

Anna Gudmundsson på Skoldatateket inledde dagen med att presentera ett stort antal appar att använda för att träna olika färdigheter och stimulera nyfikenhet och kreativitet. Ett antal av dessa appar finns länkade på Skoldatatekets mycket läsvärda blogg.




Parallellt med Annas föreläsning gick Jonatan Folke från AV-Media igenom grunderna i vad en iPad är och hur den kan användas i undervisning. Presentationen hittar du här.

Ola Nilsson pratade sen om film och media och hur iPaden förtjänstfullt kan användas som ett verktyg för att dokumentera och vara kreativ inom bildmediet. Olas presentation hittar du här.

De appar Ola tog upp och pratade om var:

Stop Motion

Filmredigering


"Teater-appar"

Sock Puppets (iPad, 28 kr)
Puppet Pals 2 (iPad, 35 kr)

Kontakta gärna AV-Media om ni vill lära er mer om hur man kan använda film i den pedagogiska verksamheten så genomför vi en workshop tillsammans.

25 mars 2013

Filmarkivet.se - Arkivfilmer att använda i undervisningen

Filmarkivet.se som är ett samarbete mellan Svenska Filminstitutet och Kungliga biblioteket samlar svenska arkivfilmer fria att visa och använda i undervisningen.

"På filmarkivet.se har du möjlighet att se unikt rörligt bildmaterial ur arkiven som nu tillgängliggörs på nytt; främst kort-, dokumentär-, journal- och reklamfilm, som speglar ett svenskt århundrade i förvandling och framväxten av dagens samhälle."

Du kan tillexempel se den första svenska filmen, Konungens af Siam landstigning vid Logårdstrappan från 1897 eller Försäkringskassan kända reklamfilmer om föräldrapenning med Janne Loffe Carlsson och Hoa Hoa Dahlgren från sent 70-tal.

Sidan har en föredömlig sökfunktion där du kan sortera dina resultat på typ av film och vilka decennier du är intresserad av och fungerar utmärkt som tidsdokument i samhällskunskap- eller historieundervisning. Det kan också vara tacksamt att diskutera hur män och kvinnor porträtteras annorlunda genom årtiondena. Filmerna presenteras med en informationstext som sätter filmen i ett sammanhang.



 


1 mars 2013

Fritidspedagognätverket på Smygeskolan - en återkoppling

SMARTBoard och Lesson Activity Toolkit 2.0


Strong&Smart, AV-Media, CC-BY-SA-NC
I onsdags var vi inbjudna till Smygeskolan för att visa olika exempel på hur IKT kan införlivas i den fritidspedagogiska verksamheten. Ett av fritidspedagognätverken i Trelleborgs kommun hade samlats för nätverkande och erfarenhetsutbyten. Fokus på vår lilla föreläsning skulle ligga på SMARTBoard och iPad.







De interaktiva skrivtavlorna, SMARTBoard, finns i många klassrum här i kommunen, men alltför ofta används de bara som projektordukar att visa film på. Det är lätt att glömma bort vilket fantastiskt redskap en interaktiv skrivtavla kan vara i ett klassrum och framför allt hur mycket kul man tämligen enkelt kan göra tillsammans på den.

Eftersom vi redan har skrivit en hel del om SMARTBoard och det tillhörande programmet Notebook hänvisar vi till ett tidigare blogginlägg som du kommer till genom att klicka på denna text.

Vill du gå direkt till Lesson Activity Toolkit 2.0 innhållet kan du klicka här.

QR-koder

När det sedan var dags att visa appar till surfplattan iPad siktade vi in oss på QR-koder. Eftersom detta inte är ett begrepp vi använder i vår vardagliga vokabulär kan en inledande förklaring vara på sin plats.
Så här ser en QR-kod ut:
Med en smartphone kan man scanna QR-koden och det finns en uppsjö av gratis QR-läsare. Sök på "QR" i AppStore eller Google Play (för Android), så kommer du få ett antal olika läsare att välja mellan. Testa gärna att scanna QR-koden på bilden - den innehåller ett meddelande...

När man scannar en QR-kod med en QR-läsare på sin surfplatta eller smartphone, skickas man automatiskt vidare till den information som QR-koden laddats med. En QR-kod kan innehålla:

  • En webbsida
  • En plats på en karta
  • Ett textmeddelande
  • En direktlänk till AppStore
  • + en massa annat
En begränsning är att det inte går att lägga in en bild direkt till en QR-kod. Vill man hänvisa till en bild med en QR-kod, så måste man kunna nå bilden med en internetadress, vilket är enkelt att fixa. Under föreläsningen på Smygeskolan använde vi oss av appen Qrafter Pro för att skapa QR-koder. På Ystad kommuns Skolappar kan du läsa mer om hur man kan jobba med appen Qrafter Pro.

Fritidspedagognätverket hade en hel del kreativa och bra förslag till användningsområden för QR-koder på fritids, som vi nu tänkte redogöra för:

QR-aktivitet I: Roligare orientering

Börja med en QR-kod inomhus, som leder eleverna vidare ut på skolgården. För de mindre barnen kan man köra inomhus eller inom ett avgränsat område. QR-koderna ger hela tiden ledtrådar som leder fram till nästa QR-kod och slutligen till målet. Informationen som eleverna får kan även innehålla uppdrag, som måste slutföras för att hitta nästa kod. Avslutas med målgång under högtidliga former.

QR-aktivitet II: Ambulerande recept/Receptrundan

Eleverna samlas på en plats en bit från köket och får via QR-koder information om olika delar av ett recept. Allt innehåll till den färdiga rätten ges via QR-koder liksom bruksanvisningar och inhämtandet av ansvarig pedagog.

QR-aktivitet III: Filmvisningsinstruktioner

I QR-koderna finns alla instruktioner till hur eleverna får igång en film samt var de hittar det som behövs.

QR-aktivitet IV: Föräldrainformation

Istället för pappret som sitter på väggen med föräldrainformation (som snabbt glöms bort) finns det en QR-kod som fföräldrarna kan scanna. Fördelarna är att informationen följer med i föräldrarnas telefon/surfplatta och inte behöver memoreras eller fotograferas. En annan fördel är att föräldrarna hänförs över hur långt fritidsverksamheten kommit i sitt IKT-arbete... :)

QR-aktivitet V: Ordjakt

Eleverna får leta efter ett visst ord och till sin hjälp får de information via QR-koder som spridits ut pån strategiska platser.

QR-aktivitet VI: Tipsrunda med uppdrag

En tipsrunda där frågor och uppdrag ges via QR-koder. Eftersom deltagarna har med sig en smartphone eller surfplatta kan dessa användas till att dokumentera svar på frågor och foto/film som bevis för att uppdragen är slutförda.

En i alla avseenden imponerande lista över förslag från fritidspedagognätverket, inte sant?!

Animation och stop-motion

Vi hade en liten workshop, där en del av nätverket fick animera med hjälp av iPad. Animenring tar lite tid men alla grupper fick ihop i alla fall minst en liten animation. Vi klippte ihop de animerade filmerna och resultatet kan ni se nedan.


Nu använde vi ett program som heter I Can Animate, men det finns ett gratisprogram som heter iMotion HD. Även denna app har Skolappar recenserat och förklarat hur den fungerar.

En stop-motionfilm blir per definition en stumfilm. Vill man lägga till musik, ljudeffekter, berättarröst, text, övergångar mellan klipp och allt annat som en film brukar innehålla behöver man använda ett filmredigeringsprogram. De två mest spridda är iMovie och Pinnacle Studio. Vi brukar använda Pinnacle Studio, eftersom det har en väsentligt bättre textningsfunktion än iMovie. Vill du testa iMovie finns en bra genomgång på Skolappar. Nedan ser du en översiktsbild för funktionerna i Pinnacle Studio. Vill ha vår guide till Pinnacle för iPad klickar du här (pdf som öppnas i ett nytt fönster).



Det känns som vi hela tiden hänvisar till Skolappar.nu och det tänkte vi även göra när det kommer till Garageband, som Ola höll en genomgång i. Här finns en recension genomgång av Garageband med tips på hur den kan användas i undervisningen. Vill man ha lite mer ingående genomgångar rekommenderas följande länkar:


Avslutningsvis får vi väl visa den så kallade "time-lapse", som vi gjorde med animeringsgruppen. Vad är en time-lapse kanske du undrar... Tja, vi låter filmen nedan förklara sig själv :)



Tack för en trevlig förmiddag!