29 oktober 2013

SLI.se flyttar till ny adress och uppdateras

movie av van Ort - CC-BY-SA
Skolornas tjänst för strömmande media sli.se har uppdaterats och flyttat till ny adress. Du hittar nu sli på http://beta.sli.se

För att få åtkomst till tjänsten behöver du bara logga in med dina gamla inloggningsuppgifter och allt ska fungera som vanligt!

Vill du veta mer om den nya tjänsten så ta och kolla in vår manual.

18 oktober 2013

Kodu Game Lab - enkel spelprogrammering

I måndags utlyste organisationen code.org "The Hour of Code", för att belysa behovet av att sprida datorprogrammeringens evangelium. I ett välutvecklat kunskapssamhälle som det svenska kommer en stor del av framtidens jobb att kräva kunskap om hur datorer och datorprogram fungerar. En del hävdar att programmering är framtidens språk och jag är faktiskt beredd att hålla med.

Det finns ett uttryck som lyder "för 30 år sedan hade 5 % av befolkningen datorer, men 95 % av dessa visste hur de fungerade - idag är läget det omvända". Att kunna programmera innebär att man har en betydligt bättre förståelse för det som händer "bakom programmen" man använder. För elevernas del utgör dessa program till övervägande del spel. Låt oss därför titta på hur man kan kombinera elevernas vurm för spelande med programmering.

Det finns en uppsjö av förenklade programmeringsverktyg som låter användaren få en första inblick i programmeringens sköna värld.

Kodu

Det jag hade tänkt att vi skulle titta på heter Kodu och är ett gratisprogram som utvecklats av, det inte helt okända mjukvaruföretaget, Microsoft. Du kan ladda ner Kodu gratis här. När du väl har installerat programmet är det dags att skapa ditt första spel. Jag har gjort en videoguide till hur du kommer igång. Längst ner i detta inlägg finns fler guider om du vill fortsätta att utforska vilka möjligheter som ryms på egen hand.








Programmera ditt första spel med Kodu

Att programmera innebär att du berättar för datorn vad den ska göra. Exempelvis: "Om jag trycker på tangentbordet ska du skriva respektive bokstäver på skärmen". Om...så... är fundamentala satser inom all programmering. Här följer nu ett mycket enkelt exempel på hur du programmerar ditt första spel i Kodu:


Kodus communitysida finns massor med fler tips, tricks och naturligtvis spel, att ta del av. Lycka till med programmerandet!

Nya filmer på AV-Media

Nya filmer

Let's go to the movies, AV-Media, CC-BY-SA
Sedan vårt nyhetsutskick vid terminens början där vi listade alla nya filmer som inkommit till AV-Media och i förlängningen till pedagoger och elever i Trelleborgs kommun har det blivit dags att presentera ytterligare några nyheter.

Som vanligt så finns en del tillgängliga både som DVD och strömmande direkt från SLI och vissa bara som fysiska lån på DVD.

Ni vet väl att SLI snart kommer uppdateras till det bättre? Logga in som med era gamla uppgifter när ni kommer till nya sidan så ska allt fungera som vanligt. En nyhet är att eleverna nu registrerar sig själva och att det är ni som lärare som godkänner eleverna när ni loggar in.

Landskapsfilmerna är ytterst trevliga och välgjorda och rekommenderas varmt. Bland spelfilmerna sticker framförallt Robot och Frank och Jakten ut. Två välgjorda och på helt olika sätt gripande filmer som berör.

I Livet och pengarna får du möta en rad olika karaktärer i skiftande miljöer och situationer. Filmen består av tre avsnitt: privatekonomi, konsumenträtt och internethandel. Avsnitt 1 - Om privatekonomi (20 minuter) Genom Bosses ögon får du lära dig mer om ekonomi. Till exempel vad en tonåring kostar, varför man ska spara och vad som händer om man inte betalar räkningar i tid. Journalmannen genomför ett farligt experiment. Avsnitt 2 - Om konsumenträtt (15 minuter) Här får du lära dig mer om konsumenträtt. Till exempel hur du klagar på en vara och varför kvittot är så viktigt att spara. Du får veta vilka rättigheter och skyldigheter du har. Och med hjälp av Chica Loca slipper du att bli blåst. Action! Avsnitt 3 - Om internethandel (16 minuter) Det finns mycket att tänka på när det gäller internethandel och hur man undviker fällorna. Du får veta vad som är bra att känna till och hur du ska handla grejer säkert över nätet. Tänk efter före och gör smarta val är budskapet. 

Ethan Wate drömmer mardrömmar om en flicka som han aldrig har träffat. När Lena Duchannes flyttar till hans lilla stad Gatlin, dras Ethan oförklarligt till henne. Han beslutar sig för att ta reda på varför det finns ett band dem emellan, även om det innebär att avslöja en hemlighet som kan förändra allt. "Beautiful Creatures" är en film i samma anda som "Twilight"-serien och är baserad på succéböckerna med samma namn av Kami Garcia och Margaret Stohl.

Agnes är kock och hon älskar att laga mat. Hon har ett bra jobb, en pojkvän som älskar henne och en bästa vän som alltid ställer upp. Plötsligt en dag blir hon både sparkad från lyxrestaurangen och dumpad av sin kille. Därför har hon inget att förlora när en kompis hör av sig och undrar om hon vill vara med och starta en restaurang. Samtidigt lyckas hon bli förälskad i den enda som inte får veta vem hon egentligen är. En romantisk komedi om kärlek, vänskap och modet att följa sina drömmar, baserad på succéromanen med samma namn av Kajsa Ingemarsson.

Barnen till den före detta brottslingen Frank skaffar en robot som ska ta hand om deras far på ålderns höst. Frank är misstänksam mot roboten, men accepterar så småningom sin nya assistent och tar hjälp av honom för att göra en kupp och vinna den lokala bibliotekariens hjärta.

Filmen utspelar sig i en liten dansk stad runt jul. Vi får följa 40-åriga Lucas, som äntligen har lyckas styra upp sitt liv. Efter en tuff skilsmässa har han träffat en ny flickvän, fått nytt jobb och är på god väg att bygga upp relationen med sin tonårige son Marcus. Men något går fel. Inte mycket. Bara en liten lapp. En slumpmässig lögn. Och medan snön faller och julljusen tänds, sprider sig lögnen sakta men säkert - som ett virus. Chocken och misstänksamheten frodas och det lilla samhället befinner sig plötsligt i ett tillstånd av kollektiv hysteri, allt medan Lucas kämpar ensam med näbbar och klor för att få behålla sitt liv och sin värdighet. Jakten är en skildring av hur en lögn blir sanning - en modern berättelse om häxjakt, orättvisa, skuld och förlåtelse. En beskrivning av hur skör gemenskapen är när skvaller, tvivel och elakheter får frodas.


Denna undervisningsfilm om landskapet Värmland ingår i filmserien Upptäck Sverige. UUpptäck Sverige är en serie där filmer om Sveriges alla landskap ingår. Filmen är lämplig för elever på grundskolans mellanstadium från 9 år. I Värmland finns mycket vacker natur. Höga berg, djupa skogar, rinnande älvar, tusentals glittrande sjöar och en del åkermark. Vi åker till vintersportorten Branäs och till Långberget i norra Värmland. Vi får höra varför skogen där kallas för finnskogen. Vi träffar på Värmlands landskapsdjur, vargen. Vi besöker snötunneln och det svenska skidlandslaget i Torsby. Vi åker flotte på Klarälven och träffar en fritidsfiskare. Vi besöker Sola i Karlstad, Mariebergsskogen, Löfbergs Lila Arena, Kulturskolan och åker båtbuss på stans kanaler. Vi besöker Skoghalls bruk som arbetar målmedvetet för hållbar utveckling och en renare miljö. Vi får åka med ett piratskepp ut till skärgården på Sveriges största sjö, Vänern. Vi får höra dikter och sånger om landskapet, skrivet av kända värmländska författare. Vi besöker Alfred Nobel i Karlskoga, Selma Lagerlöf på Mårbacka, Rottneros vackra park, Ransäterstämman och mycket, mycket mer...


Den här filmen handlar om landskapet Östergötland. Vi får njuta av landskapets vackra natur med slätter och skogsområden samt uppleva djurlivet på Kolmården. Vi får se Sveriges största potatisplockarmaskin och det globala företaget SAABs senaste innovationer. Båtförare Magnus berättar för oss hur det är att leva i Östergötlands skärgård. Lisa och hennes kompis Angelica letar efter historiska spår och vi blir även bjudna på en flygtur över landskapet. Östergötland är unikt, men hur? Är det Göta kanal som är speciellt? Eller är det de sällsynta blommorna? Är det landskapsrätten raggmunk som har det lilla extra? Eller är det dialekten?Speaker är komikern och tillika östgöten Anders Johansson (den ena delen i duon Anders och Måns). Filmen utgår från det centrala innehållet i Lgr 11. Den är indelad i kapitel och används med fördel tillsammans med de andra filmerna i landskapsserien Upptäck Sverige. Detta för att kunna jämföra och dra slutsatser utifrån fakta om Sverige.


Varje dag tar sig Simon, 12 år, upp i liften från det lilla industrisamhället där han bor till den lyxiga skidorten på toppen. Där ägnar han sig åt att stjäla skidor och utrustning som han tar med sig hem och säljer. På så sätt försörjer han sig och sin storasyster Louise som just har förlorat sitt jobb. Louise nya beroende av Simon och hans affärer förändrar relationen mellan dem och till slut måste de konfronteras med den sanning de så länge undvikit. Vinnare av Silverbjörnen, juryns specialpris Berlinale 2012.


Flickan Lova tar sig fram på cykel i Halland för att upptäcka kustlandskapet. På sin tur upptäcker hon olika naturtyper förutom de fyra kända åarna där man bl.a. fiskar landskapsdjuret lax. Kring åarna har städerna vuxit upp. Utanför Halmstad hittar hon Tylösands populära badstrand med Livräddareskolan. Falkenbergs kända Tullbron är en av Sveriges vackraste. På Varbergs Fästning finns den medeltida Bockstensmannen som har en spännande historia. Lova får besöka stora och små glassfabriker, en fiskfabrik och odlaren av specialmorötter i olika färger. Hon inser att i Halland är mycket närodlat, härodlat och miljövänligt i det vackra landskapet.

 

16 oktober 2013

Flipped Classroom - det omvända klassrummet


Flipped-Classroom,  by AJC1AttributionShare Alike  

Har man följt nyheterna inom skolvärlden de senaste veckorna, så är det ett ämne som har stått ut i flödet: läxor. 

Det har publicerats artiklar i de flesta stora svenska dagstidningar exempelvis i DN, SvD, SDS och Aftonbladet för att nämna några. Vad har då den heta läxdebatten för koppling till rubriken till detta inlägg?

För att besvara denna fråga är det nog bäst om vi börjar med att förklara vad Flipped Classroom innebär.

Lite förenklat kan man säga att i "traditionell undervisning" används stora delar av lektionen till genomgångar av det stoff som det är tänkt att eleverna ska lära sig. När väl stoffet är genomgånget tilldelas eleverna olika arbetsuppgifter att jobba med för att befästa och eventuellt fördjupa sina kunskaper inom området. De arbetsuppgifter som inte hinns med under lektionen blir till läxa.

Flipped Classroom innebär att man jobbar omvänt. Genomgångarna av stoffet görs hemma och hela lektionstiden används till att befästa och fördjupa kunskaperna. Det finns en stark betoning på att använda de senaste årens landvinningar inom den digitala tekniken för att jobba enligt Flipped Classsroom-metoden. Vi låter Sveriges "Flipped Classroom-guru", Daniel Barker, förklara hur det kan gå till i följande lilla film från Pedagog Stockholm:


Fördelarna enligt Barker är:

  • Mer tid till att arbeta med uppgifter under lektionstid
  • Mer tid med lärarstöd
  • En chans att utvärdera sina förklaringar när man får se och höra sig själv i aktion
  • De elever som behöver kan se genomgången flera gånger
Kopplingen till debatten om läxor framstår nu förhoppningsvis som lite tydligare än i inledningen till detta inlägg. Om alla elever har tillgång till en dator eller annan digital enhet som kan kopplas till internet, så har man tagit ett stort steg mot likvärdiga läxor om man använder sig av metoden. Föräldrarnas utbildningsbakgrund spelar större roll om uppgifterna görs i hemmet än om de görs i skolan.

Vilka resurser behövs för Flipped Classroom?

Eftersom vi ofta håller kurser i och om metoden har vi en liten presentation, som vi gärna delar med oss av:

Tryck på"Start Prezi" och använd sedan pilarna för att navigera dig fram eller tillbaka i presentationen.

En digital kamera av något slag, ett konto till en webbaserad videouppladdningstjänst (som YouTube) och ett nyfiket förhållningssätt till moderna pedagogiska metoder.

Sist men inte minst kan man fråga sig om detta fungerar. Med fungerar menar jag om elevernas resultat och kunskapsnivåer ökar. Svaret på det finns att läsa i en nyligen publicerad artikel om den ovannämnde Daniel Barker.

Naturligtvis ställer vi på AV-Media mer än gärna upp och hjälper lärare inom Trelleborgs kommun som vill testa Flipped Classroom. Tveka således inte att höra av er!











14 oktober 2013

Prezi + Mentimeter = interaktion

För någon vecka sedan var vi ute i Anderslöv på Väståkraskolan och körde en del genomgångar. Först höll vi en allmänpedagogisk genomgång kring ungas internetvanor och visade på olika modeller för hur man kan reflektera över sin användning av IKT i undervisningen. För den insatte kan vi skriva SAMR-modellen och Blooms taxonomi. Vi använde oss av en presentation gjord i Prezi, som du kan beskåda nedan.


Prezi är ett gratis presentationsverktyg, som man redigerar direkt i sin webbläsare och ingen installation krävs. Det går inte att använda gamla versioner av webbläsaren Internet Explorer, utan man måste ha en uppdaterad webbläsare som klarar av HTML5. Har du Windows 7 på din dator, så kan du också själv installera program. Vi rekommenderar att du använder de senaste versionerna av Chrome eller Mozilla Firefox, som båda är gratis och kan hämtas direkt från webben.

Vill man skapa interaktion och diskussion i klassrummet när man presenterar sitt stoff, går det utmärkt att använda sig av exempelvis gratistjänsten Mentimeter, som också ligger direkt på nätet.

Vill du lära dig mer om hur man skapar en presentation i Prezi, rekommenderar vi följande instruktionsfilmer på YouTube:

När det kommer till Mentimeter, är det så pass enkelt att skapa frågor i detta verktyg att de flesta klarar det på egen hand, men känner du dig osäker har vi gjort en liten lathund som du hittar här.

Vill du veta mer om vad QR-koder är för något så har vi skrivit om det i tidigare blogginlägg.


QR-koder - alla med en digital enhet kan vara med!

QR-koder


Detta blogginlägg är en copy/paste-version av en återkoppling vi gjorde efter en workshop med Trelleborg kommuns Fritidspedagognätverk

Vi på AV-Media använder oss ofta av QR-koder för att interagera eller informera med våra åhörare. Eftersom detta inte är ett begrepp vi använder i vår vardagliga vokabulär kan en inledande förklaring vara på sin plats. Så här ser en QR-kod ut:
Testa gärna att scanna denna QR-kod. Du behöver en QR-läsare (tips: sök på "QR" i AppStore eller Google Play).
Med en smartphone kan man scanna QR-koden och det finns en uppsjö av gratis QR-läsare. Sök på "QR" i AppStore (för iPhone/iPad) eller Google Play (för Android), så kommer du få ett antal olika läsare att välja mellan. Testa gärna att scanna QR-koden på bilden - den innehåller ett meddelande...

När man scannar en QR-kod med en QR-läsare på sin surfplatta eller smartphone, skickas man automatiskt vidare till den information som QR-koden laddats med. En QR-kod kan innehålla:

  • En webbsida
  • En plats på en karta
  • Ett textmeddelande
  • En direktlänk till appar på AppStore eller Google Play
  • + en massa annat

En begränsning är att det inte går att lägga in en bild direkt till en QR-kod. Vill man hänvisa till en bild med en QR-kod, så måste man kunna nå bilden med en internetadress, vilket är enkelt att fixa. Under föreläsningen på Smygeskolan använde vi oss av appen Qrafter Pro för att skapa QR-koder. På Ystad kommuns Skolappar kan du läsa mer om hur man kan jobba med appen Qrafter Pro.


Detta blogginlägg är en copy/paste-version av en återkoppling vi gjorde efter en workshop med Trelleborg kommuns Fritidspedagognätverk
Fritidspedagognätverket hade en hel del kreativa och bra förslag till användningsområden för QR-koder på fritids, som vi nu tänkte redogöra för:

QR-aktivitet I: Roligare orientering

Börja med en QR-kod inomhus, som leder eleverna vidare ut på skolgården. För de mindre barnen kan man köra inomhus eller inom ett avgränsat område. QR-koderna ger hela tiden ledtrådar som leder fram till nästa QR-kod och slutligen till målet. Informationen som eleverna får kan även innehålla uppdrag, som måste slutföras för att hitta nästa kod. Avslutas med målgång under högtidliga former.

QR-aktivitet II: Ambulerande recept/Receptrundan

Eleverna samlas på en plats en bit från köket och får via QR-koder information om olika delar av ett recept. Allt innehåll till den färdiga rätten ges via QR-koder liksom bruksanvisningar och inhämtandet av ansvarig pedagog.

QR-aktivitet III: Filmvisningsinstruktioner

I QR-koderna finns alla instruktioner till hur eleverna får igång en film samt var de hittar det som behövs.

QR-aktivitet IV: Föräldrainformation

Istället för pappret som sitter på väggen med föräldrainformation (som snabbt glöms bort) finns det en QR-kod som fföräldrarna kan scanna. Fördelarna är att informationen följer med i föräldrarnas telefon/surfplatta och inte behöver memoreras eller fotograferas. En annan fördel är att föräldrarna hänförs över hur långt fritidsverksamheten kommit i sitt IKT-arbete... :)

QR-aktivitet V: Ordjakt

Eleverna får leta efter ett visst ord och till sin hjälp får de information via QR-koder som spridits ut pån strategiska platser.

QR-aktivitet VI: Tipsrunda med uppdrag

En tipsrunda där frågor och uppdrag ges via QR-koder. Eftersom deltagarna har med sig en smartphone eller surfplatta kan dessa användas till att dokumentera svar på frågor och foto/film som bevis för att uppdragen är slutförda.

En i alla avseenden imponerande lista över förslag från fritidspedagognätverket, inte sant?!